Σάββατο, 10 Μαρτίου 2012

Οι Μάγιας και το 2012: μια διαστρεβλωμένη ιστορία

Το παρακάτω άρθρο αποτελεί μετάφραση της συνέντευξης που πήραν οι Sacbel Monsiváis και Gerardo del Castillo από τον Δρ. Jesús Galindo Trejo και δημοσιεύτηκε στην ιστοσελίδα του Εθνικού Αυτόνομου Πανεπιστημίου του Μεξικό.

Sacbel Monsiváis y Gerardo del Castillo
DGDC-UNAM
18/10/2011
Entrevistas
Universo



Η πεποίθηση ότι οι Μάγιας είχαν προβλέψει το τέλος του κόσμου για την ημέρα του χειμερινού ηλιοστασίου, στις 22 Δεκεμβρίου 2012, μέσω κάποιων δήθεν προφητειών, έχει γίνει τόσο δημοφιλής που καταλαμβάνει εκτεταμένο χώρο στα έντυπα μέσα ενημέρωσης, στο Διαδίκτυο, ακόμη και σε ταινίες. Αν κάνετε στο Google μια αναζήτηση με τη φράση «Προφητείες των Μάγιας» στα ισπανικά, εμφανίζονται αμέσως περίπου 151.000 πηγές με κάποια αναφορά σε αυτό το θέμα.
Ανάμεσα στις υποτιθέμενες προφητείες των Μάγιας περιλαμβάνονται διάφορες φυσικές καταστροφές, όπως ο αντίκτυπος ενός μεγάλου κομήτη πάνω στη Γη, η απότομη αύξηση της θερμοκρασίας του πλανήτη και η αντιστροφή του άξονα της Γης λόγω της εμφάνισης των μεγάλων ηλιακών κηλίδων. Επίσης προαναγγέλλεται το «άνοιγμα» του κέντρου του γαλαξία μας που θα διαταράξει την ισορροπία του ηλιακού συστήματος.
Δεν θα μπορούσαν να λείπουν τα γεγονότα που συνδέονται με τη «συλλογική συνείδηση του ανθρώπου». Για παράδειγμα, εικάζεται ότι αν η κοινωνία δεν δημιουργήσει αρμονία με το σύμπαν έως το 2012, όλα τα συστήματα που διέπουν τον πολιτισμό μας (οικονομικά, πολιτικά, θρησκευτικά, κλπ.) θα καταρρεύσουν.
Οι εμφανιζόμενες προφητείες των Μάγιας προλέγουν γεγονότα σαφώς εκπληκτικά, όμως μια σύντομη ανάλυση κάνει φανερό ότι υπάρχουν ελάχιστα στοιχεία για να μπορούν να γίνουν πιστευτές.
Δεν είναι σαφές ούτε πόσες είναι, ούτε τι αφορά η κάθε μία και, ακόμα περισσότερο, δεν είναι γνωστό με βεβαιότητα σε ποια από τα ερείπια του αρχαίου πολιτισμού των Μάγιας αναφέρονται τέτοιες προφητείες.
Αυτό σημαίνει ότι, αντί να έχουν την προέλευσή τους στον πολιτισμό των Μάγια, ίσως αυτές οι προφητείες να προέρχονται από το στόμα κάποιου τσαρλατάνου.
Στο πλαίσιο αυτό, ο αστροφυσικός και αρχαιοαστρονόμος Jesús Galindo Trejo, ερευνητής στο Ινστιτούτο Αισθητικών Σπουδών (IIE) του Εθνικού Αυτόνομου Πανεπιστημίου του Μεξικού (UNAM), ο οποίος ασχολείται με τη μελέτη της σχέσης μεταξύ των διαφόρων μορφών τέχνης (όπως οι τοιχογραφίες και η αρχιτεκτονική) των Μεσοαμερικανικών πολιτισμών με τα αστρονομικά γεγονότα που συνέβησαν εκείνη την εποχή, μας μιλάει για κάποια επιστημονικά ευρήματα που σχετίζονται με τους Μάγιας καθώς και για τις εικασίες που εμπίπτουν στο επίπεδο της φαντασίας.

Κατ’ αρχήν, πρέπει να διευκρινιστεί αν αληθεύει ότι οι Μάγιας είχαν κάνει κάποιες προβλέψεις, ή αν κάτι τέτοιο δεν συνέβη ποτέ και ό, τι κυκλοφορεί στα μέσα ενημέρωσης είναι απλή εφεύρεση ή παρερμηνεία. Δρ. Galindo, τι έχετε να μας πείτε;

- Ναι, υπάρχουν κάποιες προφητείες των Μάγια. Αυτές αναφέρονται σε ορισμένα βιβλία (τα οποία ακόμη σώζονται) που οι Μάγιας έγραψαν κατά τον δέκατο έκτο αιώνα, την εποχή που υπήρξε μια μίξη ανάμεσα στην προ-ισπανική και τη Δυτική κουλτούρα. Το θέμα είναι ότι, πρώτον, πρόκειται για βιβλία με θρησκευτικό περιεχόμενο, κατανοητό μόνο σε μια συγκεκριμένη ομάδα ανθρώπων εκείνης της εποχής λόγω της χρήσης μιας «εσωτερικής» γλώσσας αυτής της κάστας και από την άλλη πλευρά, οι προφητείες που αναφέρονται σε αυτά τα βιβλία είναι πολύ γενικές. Για παράδειγμα στα βιβλία αναφέρεται ότι θα υπάρξουν πόλεμοι, λιμοί και ξηρασίες. Αλλά αυτά δεν είναι ειδικές προφητείες με κανέναν τρόπο, καθώς τέτοια γεγονότα πάντα συνέβαιναν στην ιστορία της ανθρωπότητας.

Εφόσον υπάρχουν αυτές οι προφητείες των Μάγια, γιατί υπάρχουν τόσες πολλές αντιφάσεις στις πληροφορίες που διαθέτουν τα μέσα, και τι εμπόδια υπάρχουν για τη μελέτη των αληθινών προφητειών;

- Το τεχνικό πρόβλημα που έχει τροφοδοτήσει αυτή την ιστορία με το «τέλος του κόσμου» προέρχεται από το ότι, αν και ο πολιτισμός των Μάγιας μελετάται εντατικά για πάνω από 100 χρόνια, εξακολουθούν να υπάρχουν πολλά προβλήματα εύρεσης πληροφοριών. Αυτό το πρόβλημα, πιστεύω, δεν περιορίζεται μόνο σε ό, τι είναι γνωστό και λέγεται για τους Μάγιας. Δυστυχώς, το Μεξικό και η Κεντρική Αμερική έχουν υποστεί 500 χρόνια συνειδητή και ασυνείδητη καταστροφή των πληροφοριών και έτσι, κάθε πτυχή του προ-ισπανικού πολιτισμού που αναλύεται θα αντιμετωπίζει το ίδιο πρόβλημα.
Η άφιξη των ισπανών στην Κεντρική Αμερική στο δέκατο έκτο αιώνα ήταν μια μεγάλη κινητήρια δύναμη αλλαγής για τις κοινωνίες που ζούσαν εκεί, κυρίως λόγω της επιβολής ενός διαφορετικού τρόπου ζωής και κατανόησης του σύμπαντος. Όλα τα έθιμα, οι θρησκείες και τα κείμενα των αρχαίων πολιτισμών καταστράφηκαν ή προσαρμόστηκαν στη νέα θρησκεία. Αυτό το γεγονός αποτελεί ένα εμπόδιο στη μελέτη αυτού που πραγματικά είπαν οι προ-ισπανικοί Μάγιας.
Ο Δρ. Galindo συνεχίζει:
- Μπορείτε να πείτε ότι υπάρχει ένα άλυτο ακαδημαϊκό πρόβλημα, επειδή μετά από 100 χρόνια μελέτης, δεν έχει ακόμη κατανοηθεί πλήρως το σύστημα γραφής των Μάγιας, μοναδικό στην ήπειρο επειδή ανέπτυξε υψηλά επίπεδα πολυπλοκότητας. Ακόμα και τώρα δεν έχει επιλυθεί πώς να ερμηνευθεί μια συμβολική γλώσσα, που προοριζόταν για να διαβάζεται από μια συγκεκριμένη ομάδα ανθρώπων που είχαν τους δικούς τους κώδικες επικοινωνίας.
Ακόμα και σήμερα, δεν συμφωνούν επί του θέματος όλοι οι ειδικοί. Αν δούμε μια πινακίδα στο δρόμο, όλοι συμφωνούμε με όσα λέει, αλλά αυτό δεν συμβαίνει απαραίτητα με την επιγραφική των Μάγιας.
Δεδομένου ότι δεν υπάρχει κάποια ισοδυναμία για να αποκρυπτογραφηθούν τα ιερογλυφικά των Μάγιας, όπως συνέβη για τα αιγυπτιακά για τα οποία το ίδιο κείμενο μπορεί να βρεθεί γραμμένο και σε άλλες γλώσσες (στμ. η στήλη της Ροζέτας), αυξάνεται η δυσκολία του αντικειμένου.
Ένα εμπόδιο για την μελέτη της γραφής των Μάγιας είναι η πολυπλοκότητα της. Ο Yuri Knorozov, ρώσος επιγραφιστής, ήταν ένας από τους πρώτους ειδικούς που άρχισαν τη συστηματική αποκρυπτογράφηση των ιερογλυφικών μεταξύ 1950 και 1960.

Σήμερα γνωρίζουμε ότι η γραφή των αρχαίων Μάγιας ήταν λογοσυλλαβική, δηλαδή μεμονωμένα σύμβολα ή χαρακτήρες μπορεί να αντιπροσωπεύουν μια λέξη ή συλλαβή, αλλά υπήρχαν και διαφορετικά ιερογλυφικά που θα μπορούσαν να διαβαστούν με τον ίδιο τρόπο. Υπήρχαν επίσης συντομογραφικοί χαρακτήρες: ένα στοιχείο σε ένα ανάγλυφο αντικαθιστούσε μέρος ενός άλλου. Συμβαίνει επίσης ότι οι χαρακτήρες θα μπορούσαν να αναπαριστούν μια οντότητα ή μια έννοια, έτσι μερικές φορές η προφορά της αναπαριστώμενης έννοιας θα μπορούσε να έχει μια αίσθηση φωνητική-συλλαβική.

Σε πολλά μέρη αναφέρεται ότι, κατά την «τελική στιγμή», το κέντρο του γαλαξία μας θα εκπέμψει μια ισχυρή δέσμη ενέργειας που θα συγχρονίσει όλους τους πλανήτες, είναι αυτό δυνατό;

- Αστρονομικά, αυτό είναι ανοησία. Ο Γαλαξίας μας δεν είναι το είδος που «ρίχνει ακτίνες», όπως λένε. Τα μέσα μαζικής ενημέρωσης συνδέουν τις ακτίνες με την αστραπή, αλλά στην πραγματικότητα, όταν αναφέρονται αυτές οι ακτίνες, γίνεται αναφορά στη ροή ύλη υψηλής ενέργειας που ορισμένοι γαλαξίες εκπέμπουν κάθετα προς το επίπεδο που περιστρέφεται όλη η ύλη τους.
Σύμφωνα με τα αστρονομικά δεδομένα που υπάρχουν μέχρι στιγμής, είναι γνωστό ότι στον κόσμο υπάρχουν πολλοί γαλαξίες διαφόρων τύπων. Ο Γαλαξίας μας, για παράδειγμα, είναι ένας επίπεδος σπειροειδής γαλαξίας που, παρόλο που εκπέμπει ραδιοκύματα, θεωρείται μη ενεργός. Αντίθετα, υπάρχουν άλλοι που πράγματι είναι ενεργοί, έχουν σχήμα ελλειπτικό και εκπέμπουν μεγάλες ποσότητες ενέργειας με τη μορφή γιγαντιαίου πίδακα ύλης. Σε μερικές περιπτώσεις αναφέρονται και ως ραδιογαλαξίες.

Επίσης γίνεται λόγος για μια ισχυρή επίδραση στη Γη από έναν κομήτη, πόσο πιθανό είναι να συμβεί;

- Λοιπόν, κάθε μέρα υπάρχει αυτός ο κίνδυνος. Αν και γίνεται εδώ και χρόνια συνεχής έρευνα σε πολλά μέρη του κόσμου για να παρατηρήσουν τον ουρανό, μέχρι τώρα κανείς δεν μπορεί να προβλέψει αν θα πέσει ένας αστεροειδής ή παρόμοιο αντικείμενο στον ουρανό σε μισή ώρα ή εντός τριών εκατομμυρίων ετών. Είναι αδύνατο να προβλεφτεί κάτι τόσο συγκεκριμένο.

Τι μπορείτε να πείτε για την έντονη ηλιακή δραστηριότητα που προβλέπεται στις υποτιθέμενες προφητείες, και λένε ότι μπορεί να προκαλέσει μια ξαφνική υπερθέρμανση του πλανήτη;

- Κάθε έντεκα χρόνια, ο Ήλιος εισέρχεται στην φάση της υψηλής δραστηριότητας, και είναι δυνατόν να το ξέρουμε εξαιτίας της συμπεριφοράς και της ποσότητας των επιφανειακών του κηλίδων καθώς και των ξεσπασμάτων και των εκρήξεων που συμβαίνουν εκεί. Ωστόσο, έχει παρατηρηθεί ότι μερικές φορές συμβαίνει κάτι παράξενο: η περίοδος της δραστηριότητάς του αρχίζει νωρίτερα ή αργότερα, ή τελειώνει νωρίτερα. Μπορεί να συμβεί επίσης ένα μέγιστο της ηλιακής δραστηριότητας κατά την περίοδο όπου θα περιμέναμε ένα ελάχιστο. Εν κατακλείδι, ο ήλιος έχει μια τακτική δραστηριότητα, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι η τακτικότητα αυτή είναι αυστηρή.
Επιπλέον, αν και παρατηρούμε συστηματικά τον ήλιο για περίπου 400 χρόνια, από τον Γαλιλαίο μέχρι σήμερα, αυτό είναι σίγουρα ένα πολύ σύντομο χρονικό διάστημα σε σχέση με την ηλικία του Ήλιου, η οποία είναι τουλάχιστον 4 χιλιάδες 500 εκατομμύρια χρόνια. Έτσι, το να θεωρούμε ότι μπορούμε να προβλέψουμε κάτι με βάση τις παρατηρήσεις που έχουμε κάνει κατά τη διάρκεια μιας τόσο μικρής χρονικής περιόδου, είναι αβάσιμο.
Σε αυτό το θέμα, ορισμένοι ειδικοί, όπως ο αστρονόμος και ανθρωπολόγος Anthony Aveni του πανεπιστημίου Colgate της Νέας Υόρκης στις Ηνωμένες Πολιτείες, λένε ότι δεν υπάρχει απόδειξη ότι οι Μάγιας έδιναν σημασία στις ηλιακές εκλάμψεις, τις ηλιακές κηλίδες ή τα μαγνητικά πεδία, ή ακόμα και ότι τα γνώριζαν.
Ωστόσο, είναι πιθανό ότι οι αρχαίοι Μάγια μπορούσαν να είχαν παρατηρήσει τις ηλιακές κηλίδες. Ο Δρ Galindo σχολιάζει:
- Κάθε 11 χρόνια, εμφανίζονται συνήθως στον Ήλιο μεγάλες κηλίδες που μπορεί περιστασιακά να φτάσουν σε μέγεθος επαρκές για να φαίνονται με γυμνό μάτι. Κυρίως όταν μόνο τα κατώτερα στρώματα της ατμόσφαιρας θα μπορούσαν να φιλτράρουν το φως του ήλιου σε μια ανατολή ή δύση του ήλιου.

Είναι καλά τεκμηριωμένο ότι το ημερολόγιο ήταν ένα βασικό εργαλείο στις αρχαίες Μεσοαμερικανικές κοινωνίες, καθώς εκτός από το να χρησιμεύει για τη μέτρηση του χρόνου, χρησιμοποιήθηκε για να προσπαθήσουν να καθορίσουν το θέλημα του Θεού και να δημιουργήσουν μια σύνδεση μεταξύ των ανθρώπινων δραστηριοτήτων και των ρυθμών των αστεριών. Πως λειτουργούσαν τα ημερολόγια για τους Μάγιας;

- Το μεσοαμερικανικό ημερολογιακό σύστημα ήταν σε ισχύ για περισσότερο από τρεις χιλιάδες χρόνια. Αποτελείται από δύο ημερολόγια: ένα βασιζόμενο στη φαινόμενη κίνηση του Ηλίου, καθώς είναι το πιο φωτεινό άστρο και το πιο εύκολο να παρατηρηθεί. Είναι επίσης το ουράνιο αντικείμενο με την πιο τακτική φαινόμενη κίνηση, καθώς κατά τη διάρκεια μεγάλων χρονικών περιόδων δεν αλλάζει η θέση του πάρα πολύ. Αυτό το ημερολόγιο αποτελείται από 365 ημέρες, που οργανώθηκαν σε 18 περιόδους των 20 ημερών συν επιπλέον πέντε ημέρες, και ονομάστηκε από τους Μάγιας Haab. Το δεύτερο ημερολόγιο, που ονομάζεται Τζόλκιν, είναι τελετουργικό και αποτελείται από 260 ημέρες οργανωμένες σε 20 περιόδους των 13 ημερών.
Και τα δύο ημερολόγια ξεκινούν ταυτόχρονα και τρέχουν παράλληλα μέχρι τις πρώτες 260 ημέρες. Μετά αποσυγχρονίζονται. Ωστόσο, μετά από 52 περιόδους των 365 ημερών του ημερολογίου με βάση τον Ήλιο και 73 περιόδους των 260 ημερών του τελετουργικού ημερολογίου, τα δύο ημερολόγια συγχρονίζονται και πάλι και ξεκινούν από την αρχή.
Κατά την περίοδο των 52 ετών, κάθε χρόνος ονομάζεται με ένα ιερογλυφικό (από τέσσερα πιθανά) και έναν αριθμό (από 13 πιθανούς). Ωστόσο, το όνομα κάθε έτους επαναλαμβάνεται κάθε 52 χρόνια. Κατά την κλασική περίοδο των Μάγιας (μεταξύ 100 έως 800 Μ.Χ.) επινοήθηκε μια πολύ πιο ακριβής έκδοση του ημερολογίου. Όπως και στην Δύση, ο χρόνος μετρήθηκε από την αρχή σε ένα μακρινό παρελθόν με τέτοιον τρόπο ώστε κάθε γεγονός κατά την περίοδο αυτή να χαρακτηρίζεται χρονικά ως ο αριθμός των ημερών που πέρασαν από εκείνη την πρώτη στιγμή. Έτσι, μια ημερομηνία εκφράζεται μέσα από τα πέντε ψηφία, τα οποία αντιστοιχούν στους συντελεστές των δυνάμεων της αριθμητικής βάσης η οποία ήταν το 20, όπως σε όλη την Κεντρική Αμερική.

Πώς συνδέεται αυτή η Μεγάλη μέτρηση (Cuenta Larga) των Μάγιας με την περίφημη ημερομηνία του «τέλους του κόσμου»;

- Κατ’ αρχάς, η ημερομηνία που καθορίστηκε από τους Μάγια ως το μυθικό τους ξεκίνημα είναι αυθαίρετη, όπως ακριβώς στη Δύση χρησιμοποιήθηκε ένα συγκεκριμένο ιστορικό γεγονός, η γέννηση του Χριστού, για να ξεκινήσει η δική μας εποχή.
Όπως εξηγήθηκε, οι Μάγιας θέσπισαν, από μαθηματική σύμβαση, πως μια συγκεκριμένη ημερομηνία θα εκφράζεται ως ο αριθμός των ημερών που πέρασαν από την μυθική τους έναρξη. Σύμφωνα με τους ειδικούς, εκτιμάται ότι η μυθική καταγωγή που καθιέρωσαν οι Μάγιας μεταφράζεται στο δικό μας ημερολόγιο στην 13 Αυγούστου 3114 π.Χ. Τώρα βέβαια, πρέπει να πω ότι εκείνη την εποχή οι Μάγιας δεν ήταν όπως τους ξέρουμε. Έτσι, για την ημέρα του χειμερινού ηλιοστασίου του 2012, η ημερομηνία της Μεγάλης μέτρησης έχει την μορφή: 13.0.0.0.0.
Δεδομένου ότι η ημερομηνία έναρξης του υπολογισμού του χρόνου ποικίλλει μεταξύ των διαφόρων πολιτισμών του κόσμου, ο Δρ Galindo αντιστρέφει μια πολύ σχετική ερώτηση:
- Ποιό προνόμιο είχε η κουλτούρα των Μάγια για να εξασφαλίζεται ότι η εξέλιξη της γης ή του σύμπαντος συνδέεται με τον υπολογισμό του χρόνου που κάνουν αυτοί; Ειδικά αν θεωρείται αυθαίρετος και γίνεται από ένα μόνο μέρος της ανθρωπότητας, τι θα έλεγαν οι Εβραίοι, οι Κινέζοι, οι Άραβες με τους δικούς τους ημερολογιακούς υπολογισμούς;

Υπάρχουν διαφορετικές προτάσεις σχετικά με την ημερομηνία έναρξης για τη Μεγάλη μέτρηση του ημερολογίου των Μάγιας, θα μπορούσατε να σας μιλήσετε γι’ αυτό;

- Στην πραγματικότητα, υπάρχουν πάνω από 50 προτεινόμενες εκκινήσεις ή ημερολογιακές συσχετίσεις. Δηλαδή, η 13 Αυγούστου 3114 π.Χ. είναι μια εναλλακτική λύση, αλλά για κάποιους, η 13.0.0.0.0 της Μεγάλης μέτρησης των Μάγιας συνέβη πριν από 258 χρόνια, ενώ άλλοι πιστεύουν ότι θα συμβεί μέσα σε 261 χρόνια.
Ο Δρ. Galindo υποβάλει πρόταση για την έναρξη της Μεγάλης μέτρησης, με βάση στοιχεία που εξάγονται από μια τοιχογραφία που βρίσκεται στα ερείπια του Mayapan στο Γιουκατάν. Αυτή η προσέγγιση δεν αφορά το χειμερινό ηλιοστάσιο, όπως θεωρούν άλλες προσεγγίσεις, αλλά σχετίζεται με τη διέλευση της Αφροδίτης στον ηλιακό δίσκο.
- Η πρότασή μου βασίζεται στα αποτελέσματα του ερευνητικού έργου πραγματοποιεί το IIE για την προ-ισπανική τοιχογραφία στο Μεξικό. Για σχεδόν 15 χρόνια, το Εθνικό Ινστιτούτο Ανθρωπολογίας και Ιστορίας (INAH) ερεύνησε την πόλη Mayapan, μια πόλη που λέγεται ότι είναι κληρονόμος της Τσίτσεν Ίτζα. Εκεί βρήκαμε μια εντυπωσιακή τοιχογραφία, πολύ αστρονομική, θα μπορούσαμε να πούμε «πολύ ηλιακή».
Η τοιχογραφία αυτή βρίσκεται σε ένα κτήριο που συνορεύει με την κύρια πυραμίδα της Mayapan, βρίσκεται στον κεντρικό τοίχο πλάι στη νότια και τη βόρεια πλευρά. Η τοιχογραφία αποτελείται κυρίως από μερικούς μεγάλους, κίτρινους ήλιους με κόκκινες ακτίνες. Μέσα σε κάθε ήλιο εμφανίζεται να κατεβαίνει ένα πρόσωπο. Κάθε ηλιακός δίσκος είναι πλαισιωμένος: στις πλευρές του κάθε δίσκου φαίνονται δύο άτομα οπλισμένα με δόρατα, σαν φύλακες, αν και αυτά τα πρόσωπα δεν έχουν προφίλ Μάγιας.
Αλλά τι υπάρχει μέσα σε κάθε αναπαράσταση του Ήλιου; Υπάρχουν μόνο δύο επιλογές: η μία είναι ότι πρόκειται για έναν εσωτερικό πλανήτης που διέρχεται από το δίσκο του Ήλιου. Η άλλη επιλογή είναι ότι πρόκειται για μια ηλιακή κηλίδα, αλλά όπως έχει ήδη αναφερθεί, δεν γίνονται πάντα αντιληπτές. Τώρα, μέσω της αρχαιολογικής ανασκαφής διαπιστώθηκε ότι η ζωγραφική έγινε κατά τα έτη 1200-1400, κατά τα οποία συνέβησαν τέσσερις διαδοχικές διελεύσεις της Αφροδίτης. Δύο από αυτές τις διελεύσεις θα μπορούσαν να παρατηρηθούν κατά τη διάρκεια της δύσης του ήλιου.
Στον Κώδικα των Μάγιας που βρίσκεται στη Δρέσδη της Γερμανίας, είναι γραμμένη με σαφήνεια η περίοδος που ο πλανήτης Αφροδίτη θα μπορούσε να παρατηρηθεί ή όχι από τη Γη. Γνωρίζοντας ότι οι Μάγιας παρατηρούσαν τόσο προσεκτικά την Αφροδίτη μπορεί να συναχθεί το συμπέρασμα ότι κατά πάσα πιθανότητα αυτό που αναπαρίσταται μέσα στον ήλιο στον τοίχο του Mayapan θα μπορούσε να είναι η Αφροδίτη κατά τη διάρκεια της διέλευσής της.
Το 2004 προσπαθήσαμε να κάνουμε το επόμενο βήμα για τη διερεύνηση του θέματος. Είχαμε λάβει άδεια από την INAH και πήγαμε το UNAM στο Mayapan για να παρατηρήσουμε με γυμνό μάτι τη διέλευση της Αφροδίτης από τον Ήλιο σε αυτόν τον τόπο. Οι παρατηρήσεις της Αφροδίτης στο Μεξικό εκείνη τη στιγμή μπορούσαν να γίνονται μόνο στη χερσόνησο Γιουκατάν. Από το Mayapan είχαμε μόνο περίπου έξι λεπτά για την παρατήρηση. Δυστυχώς είχε συννεφιά και δεν μπορούσαμε να δούμε το φαινόμενο.
Η επόμενη διέλευση της Αφροδίτης από τον Ήλιο θα φαίνεται σε όλο Μεξικό και θα είναι στις 5 Ιουνίου 2012, από τις πέντε το απόγευμα περίπου. Θα έχουμε κοντά τρεις ώρες για να θαυμάσουμε την Αφροδίτη μέσα στο δίσκο του ήλιου, μέχρι να διαπεράσει τον ορίζοντα.
Τι γίνεται όμως αν η 13.0.0.0.0 της Μεγάλης μέτρησης των Μάγιας δεν σχετίζεται με το χειμερινό ηλιοστάσιο, αλλά σημειώνεται στις 5 Ιουνίου 2012, δηλαδή σχετίζεται με την επόμενη διέλευση της Αφροδίτης από τον Ήλιο; Αυτό θα μετακινούσε τη μυθική έναρξη των Μάγιας, αλλά θα την κινούσε μόλις 200 ημέρες, που είναι 10 φορές το 20, σε συνάρτηση με τον εικοσαδικό ρυθμό των Μάγιας.
Η πρόταση αυτή βασίζεται στο γεγονός ότι γνωρίζουμε πως οι Μάγιας παρατηρούσαν προσεκτικά τη φαινόμενη κίνηση της Αφροδίτης, και γνωρίζουμε ακόμη ότι οι αστρονόμοι Μάγιας είχαν τη δυνατότητα να παρατηρήσουν ένα σχετικά σπάνιο φαινόμενο.
Κάθε πτυχή της προ-ισπανικής κουλτούρας που μπορούμε να μελετήσουμε συγκρούεται με την έλλειψη πληροφοριών οπότε και στην περίπτωση αυτή δεν υπάρχουν πολλά στοιχεία, αλλά είναι αρκετά για να πούμε «Αυτοί είναι οι Μάγιας και όχι αυτοί που φανταζόμαστε να βλέπουν ότι τελειώνει ο κόσμος». Ο κόσμος πράγματι τελείωσε για τους Μάγιας αλλά αυτό συνέβη όταν οι Ευρωπαίοι έφτασαν στο έδαφός τους.

Οι επίσημες μελέτες για τους Μάγιας (όπως οι αρχαιοαστρονομικές ή επιγραφικές) έχουν παράξει πολλές ενδιαφέρουσες πληροφορίες. Παρ’ όλα αυτά, η πεποίθηση ότι οι Μάγιας έκαναν κάποιες προφητείες για το τέλος του κόσμου έχει πολλούς οπαδούς. Γιατί νομίζετε ότι έχουν γίνει δημοφιλείς με αυτόν τον τρόπο;

- Νομίζω πως αυτό που συμβαίνει είναι ότι σε αυτόν τον πολύπλοκο κόσμο, οι άνθρωποι αναζητούν νέες συγκινήσεις. Έχω φτάσει να πιστεύω ότι οι άνθρωποι έχουν ήδη κουραστεί από ιδεολογίες, θρησκείες, θέλουν νέες συγκινήσεις και, ποιός τους δίνει τέτοια συναισθήματα; Πράγματα όπως UFO, φαντάσματα, το τέλος του κόσμου, ζητήματα δηλαδή με τα οποία οι άνθρωποι τουλάχιστον διασκεδάζουν, αλλά μερικές φορές προκαλούν τρόμο.
Είναι επίσης αποτέλεσμα της παγκοσμιοποίησης, διότι οι άνθρωποι που διαδίδουν αυτές τις θεωρίες ψάχνουν για κέρδος... Απλά φανταστείτε την έκδοση ενός βιβλίου με ένα θέμα της επικαιρότητας που είναι τόσο θεαματικό και ως εκ τούτου εγγυάται καλές πωλήσεις.

Τί θεωρείτε σημαντικό να σημειωθεί σχετικά με αυτή την διαστρεβλωμένη ιστορία για τις προφητείες των Μάγιας;

- Αυτό με το τέλος του κόσμου συμβαίνει ανέκαθεν στην ιστορία της ανθρωπότητας, αν δεν συμβεί στο έτος 1.000, τότε θα είναι στο 2.000. Από καιρό σε καιρό παρουσιάζονται παρόμοιες καταστάσεις.
Οι Μάγιας ήταν σπουδαίοι αστρονόμοι, αλλά πρέπει να συνειδητοποιούμε ότι ακόμη και η σύγχρονη επιστήμη με όλες τις προόδους της δεν μπορεί να προβλέψει γεγονότα όπως ενός πλανητικού κατακλυσμού… Αυτό δεν μπορεί να γίνει σήμερα ακόμα και αν η σύγχρονή μας επιστήμη έχει μια ορισμένη ικανότητα πρόβλεψης αφού μελετά όλες τις περιπτώσεις που σχετίζονται με ένα φαινόμενο. Το να βάλεις μέσα στους ανθρώπους αυτό τον φόβο, ότι κάτι θα τους συμβεί, ότι θα πέσει κάτι από τον ουρανό, είναι ανεύθυνο.
Νομίζω ότι είναι απαραίτητο να εξηγήσουμε στους ανθρώπους από πού προέρχεται αυτός ο φανταστικός μύθος που δεν καμία σχέση ούτε με την κουλτούρα των Μάγιας ούτε με την αστρονομική πραγματικότητα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου